Op dinsdag 13 augustus 2019 om 19.30 uur in de stedelijke feestzaal “COR” Pastorijstraat 42 te Koersel-Beringen. Iedereen welkom!

We beginnen de augustusvergadering met verwelkoming en mededelingen van de voorzitter, na de pauze volgen eerst vijf quizvragen en op ‘t einde van de vergadering weer  een  gratis tombola.

Voor deze vergadering hebben wij als spreker Ronny Vannerom van Wagtail Aalst nog eens uitgenodigd om een lezing te brengen. Het is al de vijfde maal dat hij te gast is bij onze club. (zie http://www.zilverhaai.be >clubinfo >activiteiten >ledenvergaderingen.
Logischerwijs wordt het geen herhaling van één van zijn vorige lezingen, maar iets totaal anders.

Ronny heeft een speciale voordracht ineen gestoken: “het bekende in het onbekende” die enkel dit jaar zal gegeven worden bij ons en de verschillende zusterverenigingen.

Het is trouwens Ronny zijn tiende opeenvolgende (!) jaar dat hij voordrachten geeft. Om dit eens te bejubelen heeft Ronny besloten er een speciale lezing van te maken met als titel: “Het bekende in het onbekende”. De afwezigen gaan dus groot ongelijk hebben!

Inhoudelijk kunnen we niet veel vertellen over wat het zal gaan. De spreker houdt het bewust geheim. De aard van het beestje en het verrassingselement moeten u aanspreken om deze ledenvergadering bij te wonen!

Toch hebben we uiteindelijk meer info kunnen bekomen van onze gastspreker...

10 jaar voordrachten dan kan je al eens iets speciaals samen bundelen!
In deze nieuwe voordracht nemen we een kijk door de speciale momenten van elke voordracht en starten we in het begin toen ik als onervaren aquariaan begon met het kweken van levendbarende vissen.
Zo ontdekken we de Poecilia reticulata, ook beter gekend als de gup, waarmee ik  gestart ben van beginner tot wedstrijdkweker.
Iedereen zal deze soort wel kennen maar om een zuivere stam jaren succes vol te houden is er toch enige kennis en volhouding voor nodig.
Na onze ervaringen met sierguppen komen we terecht in de wereld van wildvangst levendbarende. Ik neem jullie hiervoor mee op reis en doorkruisen we vele verschillende continenten
Zo ontdekken we op onze reis de juwelen van de Caraïben, de endlers en de wildvang Poecilia reticulata.
Maar het moet niet altijd gaan over de levendbarende vissen want zo kunnen we op onze doortocht door de Amerikaanse Nevada woestijn zien dat er zelfs daar vissen aanwezig zijn die in zeer moeilijke omstandigheden al meerdere jaren kunnen overleven. Door het toedoen van de mens worden de pupfishen al meerdere jaren met succes verder in leven gehouden in zijn origineel habitat.
Na onze doorgang in de warme woestijn van Nevada komen we op plaatsen in Midden Amerika waar we zeldzame levendbarende vissoorten gaan ontdekken zoals het genus Phallichthys, Alfaro, Poeciliopsis en de prachtige Brachyrhaphis soorten. Maar om de prachtigste levendbarende vissoorten terug te vinden moeten we toch richting Mexico gaan waar we in de hooglanden, de enige echte levendbarende soort kunnen ontdekken, namelijk de Goodeiden. Voor mij zijn dit de laatste jaren echt mijn goden geworden uit mijn aquariums. Maar Mexico heeft veel meer te bieden en zo hebben we in de loop van mijn voordrachten ook kunnen zien dat de laatste jaren er zeer veel is veranderd door de opwarming van de aarde maar ook door het toedoen van de mens.
Tijdens onze voordracht gaan we zoveel levendbarende soorten terug ontdekken die nog steeds voor vele mensen onbekend zullen zijn maar na gezellige avond zullen ze zeker in de toekomst wel zeker als nieuwe bekende soorten herkenbaar zijn.

In deze ongeveer 2 uur durende powerpoint voorstelling (met pauze) zal de nadruk natuurlijk liggen bij de vele levendbarende vissoorten maar iedereen die me kent zal ook wel weten dat er door mijn voordrachten een rode draad loopt. Deze rode draad laat natuurlijk zien dat in de laatste jaren er vele habitats verdwenen zijn er dat er vele soorten rood gekleurd genoteerd staan als uitstervende vissoort.