Uitnodiging: 2D-vergadering april 2024

Op dinsdag 9 april 2024 (2de dinsdag v/d maand) om 19.30 uur in Ontmoetingscentrum COR, Klarinetstraat 26, 3582 Koersel-Beringen.
Iedereen Welkom!

Zoals je al langer vernam komt Ernst van Genne uit het verre Friesland op vrijdag 19 april in de COR een toplezing brengen voor alle leden van de Limburgse clubs.
Maar ook vooraf op onze 2D-vergadering van 9 april komt hij bij ons een andere lezing brengen.
Hiervoor heeft hij het volgende laten weten:

Dwergcichliden, met name Apistogramma soorten hebben de naam dat ze nog weleens moeilijk te houden zijn. Maar dat wordt heel anders als je maken krijgt met nakweek exemplaren.
Ik ben een groot voorstander van de “KIS”methode (Keep It Simple). Je kan wel heel gewichtig doen door allerlei waterwaardes te gaan namaken maar bij nakweek is dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig. Sterker nog, sommige soorten zijn zo gewend geraakt aan “aquarium omstandigheden” dat het hun dood kan betekenen als je ze gaat belasten met extra zacht en zuur water. Soms zijn deze vissen generaties lang op leidingwater gehouden en gekweekt. Maar bij wildvang, bv. uit de Rio Atabapo, daar leven ze bij een pH van 4, dan wordt het een heel ander verhaal. Dan is kennis van hun biotoop erg belangrijk, ik zal proberen mijn ervaringen met u te delen. Tot 9 april.
Ernst van Genne

Mededelingen v/d voorzitter, de gratis tombola en vijf quizvragen behoren ook nu bij het avondprogramma van de 2D-vergadering. Tot dinsdag !.