Op  dinsdag 11 juni 2019 om 19.30 uur in de stedelijke feestzaal “COR” Pastorijstraat 42 te Koersel-Beringen. Iedereen welkom!

Thomas is al een 10-tal jaar gepassioneerd door rivierkreeften. Hij heeft ervaringen met het houden van 13 soorten in aquaria.

Momenteel is hij onderzoeker bij Aqua-ERF –het onderzoeks-centrum voor aquacultuur van Odisee hogeschool– waar hij onder meer werkt rond de teelt van Europese rivierkreeft en Australische roodschaarkreeft.

In 2011 bracht Thomas bij Zilverhaai Beringen reeds zijn voordracht “Rivierkreeften in het aquarium”. In de huidige voordracht krijgen we een update van de oude presentatie, alsook een aantal korte reisverslagen van boeiende plekken die de spreker intussen bezocht.

Deel 1 – rivierkreeften in het aquarium
Regelmatig zie je rivierkreeftjes in de aquariumhandel verschijnen. Je vindt ze in alle kleuren en afmetingen, waardoor ze zeer aantrekkelijk ogen voor veel aquariumliefhebbers. Wanneer je deze dieren echter zonder nadenken in je aquarium loslaat, kan dit heel wat problemen met zich meebrengen. Kreeften kunnen zich immers als echte bulldozers gedragen, die in een handomdraai zowel je aquariuminrichting als je hele planten- en visbestand naar de knoppen helpen. Dergelijke problemen kunnen voorkomen worden, indien je voldoende achtergrond hebt over de aard en de behoeften van rivierkreeften. In het eerste luik van deze voordracht kom je alles te weten over de boeiende biologie van rivierkreeften en leer je hoe je deze dieren moet houden in het aquarium.

Deel 2 – rivierkreeften in de wereld
In dit deel van de voordracht gaan we op wereldreis. Thomas trok reeds de wereld rond op zoek naar rivierkreeften. We starten in eigen land, waarbij we kennis maken met onze inheemse rivierkreeft, alsook met de schadelijke exotische soorten die in onze contreien leven.
Vervolgens neemt de spreker ons mee naar Duitsland en Spanje, waar rivierkreeften gekweekt, gevangen en verwerkt worden voor consumptie. Tot slot zoeken we verdere oorden op en trekken we naar Pittsburgh en West-Virginia (VS) en Hokkaido (Japan) om kennis te maken met enkele bijzondere soorten en hun prachtige leefomgeving.